I trivselsprojektets spørgeskemaundersøgelse blandt ca. 450 skøjteløbere i alderen 8-23 år ses vigtige tendenser, der giver indsigt i, hvad der styrker trivsel i skøjteklubberne.
Fællesskab og relationer
76% af løberne føler, de har et godt fællesskab på deres hold, og undersøgelsen peger på, at gode relationer er afgørende for trivsel. Følelsen af tilhørsforhold, autonomi og kompetence kan fremhæves som tre centrale faktorer for løbernes trivsel.
En god hilsekultur, hvor man møder hinanden åbent, styrker følelsen af tilhørsforhold og skaber grobund for nye relationer. Autonomi kan opnås ved at inddrage løberne. Kompetence handler både om at mestre skøjteteknikker og udvikle sociale færdigheder herunder at være en støttende og omsorgsfuld holdkammerat.
Dog viser undersøgelsen, at en fjerdedel af løberne sjældent eller aldrig hilser på dem, som de ikke kender så godt. Så det kan være en god idé at opfordre løberne til at opbygge en god hilsekultur og skabe flere relationer, der kan styrke den sociale trivsel.
Medinddragelse
Kun en tredjedel af løberne oplever, at de ofte bliver spurgt, om de vil deltage i planlægningen af sociale arrangementer. Denne tendens understreger behovet for at skabe en kultur, hvor personlig anerkendelse og direkte invitationer til medinddragelse er en prioritet. Når løberne opfordres individuelt til at deltage i planlægning, øges både deres engagement og deres følelse af indflydelse og tilhørsforhold.
Godt kammeratskab og anerkendelse
40% af løberne oplever, at deres træner roser dem for at være en god kammerat. Dette åbner op for en mulighed for at præcisere, hvad godt kammeratskab indebærer, så løberne bliver bedre klædt på til at bidrage positivt til holdet. Et samtalerum, hvor træneren og holdet sammen definerer, hvad det vil sige at være en god ven, kan fremme en kultur, hvor anerkendelse og støtte bliver naturlige elementer i træningen.
Leg og trygge rammer til at lave fejl
Leg skaber mulighed for social læring og bidrager til et træningsmiljø, hvor det er tilladt at fejle. Mens 40% af løberne finder, at der er sjove aktiviteter i træningen, angiver 34%, at de er bange for at lave fejl. Undersøgelsen viser en klar sammenhæng: Løbere, der føler sig mindre bange for at begå fejl, oplever også oftere træningen som sjov og engagerende.
Der er derfor et oplagt potentiale for at bruge leg til at udfordre en perfektionistisk kultur og skabe et miljø, hvor fejl anses som en naturlig del af læringsprocessen. Dette er en tilgang, som løberne kan tage med sig i andre dele af livet, herunder skole, fritid og jobs.
Trænerne spiller en central rolle i at skabe trygge rammer, hvor kammeratskab fremmes, legen får plads, og vigtige emner kan diskuteres åbent. Ved at arbejde aktivt for en kultur, hvor det er tilladt at fejle, kan vi skabe et miljø, der styrker trivsel både på og uden for isen.
Fem klubber arbejder i øjeblikket som led i trivselsprojektet målrettet med at styrke trivslen i deres miljø ved hjælp af fællesskabsøvelser med fokus på: 1) Fællesskab, 2) Kammeratskab og 3) Relationer. Det bliver spændende at følge deres erfaringer og se, hvordan øvelserne bidrager til en endnu bedre trivsel.